zondag 22 juli 2012

VRIJE VOGEL


Het weer speelt mooi. Op de heide treffen we kennissen met twee Whippets. Onder de wandeling ontspint zich een genoeglijke dialoog. Skip vaart keurig in ons kielzog. De prachtige pup die last van haar tandjes heeft, is wat bijterig waardoor Skip liever enige distantie houdt. Door het intense gesprek ontsnapt hij aan mijn surveillance. Hij is afgedwaald, maar blijft op een meter of 50 in het verlengde van ons. Omdat er genoeg overzicht is - de heide is kaalgevreten door de kudde schapen- laat ik hem gaan. Keurig vergezelt hij ons op parallelle afstand. ‘Goed Skippy, loop maar evenwijdig aan ons mee.’ Bij elke afslag fluit ik even. Hij houdt ons in het vizier en ik hem. Skip fladdert als een vrijgevochten vogel rond en geniet. Na anderhalf uur zijn we weer bij start aanbeland. Aan de plat naar achteren gerichte oren zie ik dat Skip er op het laatste nippertje toch nog tussenuit wil piepen. Net op tijd roep ik hem tot de orde: ‘Deze kant op. Koekje.’ Hij twijfelt, neemt de omweg, maar blijft staan als hij ziet dat het menens is. Ik beloon de kleine misstap door hem te vertrouwen. We nemen de door hem gekozen omweg (die 5 minuten kunnen er ook nog wel bij) en hij mag los meelopen. Braaf volgt hij ons tot aan de poort. Ik ben meer dan tevreden over hem: ‘Zie je wel dat het kan.’


www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
mydogskipdoesthetrick.blogspot.com- playful dog entertrainment