maandag 3 februari 2014

VERRAAD


Het is enigszins slecht weer: nattig doch genadig. Ik probeer Skip door de wijk te loodsen zodat we nog ietwat droog lopen. Skip vertoon een sterke afwijking naar rechts, waardoor we toch in het open veld belanden. Natuurlijk! Hij is me bij de eerste de beste graspol waarin hij een projectje ziet al vergeten. Ik begroet in de regen enkele buurthonden: Frits de Duitse Herder, een onbekende getijgerde pit, Beagle Spike, twee Labradors, Tasco een kruising Tatra en Jessie de Berner Sennen. Skip heeft van dit alles geen sjoege, zijn kop verblijft al drie kwartier ondergronds. Om een en ander wat te bespoedigen, stamp ik rondom de plek waar Skip graaft. Het muizenonderdak schudt op zijn grondvesten en uit een van de door Skip gegraven sleuven komt een forse beige muis tevoorschijn. Volstrekt in zijn halfslaap waggelt de woelmuis (?) het natte grasland in. Skipt werkt, onkundig van dat feit, door aan de andere ingang. Ik volg de slaapdronken muis die een grote bocht neemt en weer zo vlug mogelijk zijn warme nest wil opzoeken. Ik overrompel de slome muis en omklem 'm met een hand. Als de nietsvermoedende Skip vastgeklikt zit, duw ik de muis gauw de gang van zijn woning binnen. De blik van Skip was fotowaardig: vangt het vrouwtje een keer muis (ik was zelf verbaasd) helpt ze hem ontsnappen. Ik noem het een goede daad, Skip vindt het verraad.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak