zaterdag 9 januari 2021

STRAATSTRUINER



Regelmatig kwamen we hem in hartje stad tegen. Een slanke hoog op de poten staande hond, onmiskenbaar een greyhound. Hij leefde op het erf van de plaatselijke voddenboer waar hij overigens zelden te vinden was. Waarschijnlijk liet de voddenboer zijn hond met opzet zwerven om zo gratis zijn buik te vullen. Meestal struinde hij de wijk door richting centrum. Hier werd hij elke morgen met tegenzin getrakteerd door de eigenaar van de dierenwinkel. Naast de ingang van zijn zaak stonden overdag goedgevulde bakken hondenvoer en water klaar, bedoeld voor zijn potentiële klantenkring. 

Aan deze bietser viel echter weinig te verdienen; hij at tweemaal daags kosteloos kwaliteitsbrokken. De middenstander was verplicht om de voerbak te vullen omdat de ranke volhouder met engelengeduld op zijn dagelijkse portie bleef wachten en zo de toegang voor betalende hondeneigenaren blokkeerde. De pientere hond gedroeg zich nogal hautain, maar het kon net zo goed verlegenheid zijn. Ik wist niet precies wat ik aan die afstandelijke blik van hem had. Had ik mijn hond bij me dan probeerde ik een ontmoeting zoveel mogelijk te mijden. Meestal vluchtte ik met hem een steegje in wanneer ik hem in onze buurt tegenkwam.

Op een kwaaie dag leek hij het op ons gemunt te hebben. Met een rotvaart schoot hij op onze hond af. In paniek trok ik een van mijn booties uit en keilde die rakelings langs de toesnellende windhond. De actie was bedoeld om hem af te schrikken, echt raak gooien durfde ik niet. Tot mijn verbazing pikte de gauwdief mijn schoen en ging er onverwacht mee vandoor. Daar stond ik dan op één sok en voelde me ineens belachelijk. Waarschijnlijk was de hond slechts nieuwsgierig geweest, van zo dichtbij leek hij helemaal geen vechtersbaas.

Het voorval is me altijd bijgebleven. Ook de greyhound vergat ons niet. Ik meende nadien telkens een superieure grijns van hem toegeworpen te krijgen. De uitgebalanceerde voeding die hem elke dag werd voorgeschoteld, blijkt trouwens de beste basis voor een lang en gezond leven. Ondanks of misschien dankzij zijn vele omzwervingen heeft deze greyhound de respectabele leeftijd van zeventien jaar bereikt!