woensdag 16 augustus 2023

WEDDENSCHAP

 good girl

Het is klam en boven de 25 graden. Op het Flujasplein wil Pop rechtdoor. Ik wil linksaf. Rechtdoor betekent nog minstens een half uur in de brandende zon lopen. Te veel van het goede voor een klein witje met haar vrouwtje. Op het bankje voor ons wedt een echtpaar wie zijn zin krijgt: hond of baas. Ik leg Pop uit dat het geen onwil van me is om de lange route in te korten, maar dat het echt te uitputtend warm is. Pop houdt vol dat ze rechtdoor wil. Ik volhard naast haar (ik heb Stijfkopje gelezen) en zeg niets meer. In plaats van haar mee te trekken zoals je zo vaak bij anderen ziet, wacht ik geduldig naast haar tot ze zelf de beslissing heeft genomen. Na nog geen drie minuten geeft ze zich gewonnen. Ik prijs haar met de juiste keuze: good girl. Aan het handjeklap en de brede grijns op het gezicht van de vrouwelijke wederhelft lees ik af wie de weddenschap gewonnen heeft.