woensdag 22 mei 2013

HONDEN ZIJN OM VAN TE HOUDEN



Een mens blijft altijd leren. Van mijn eigen en andermans honden leerde ik dat als je elkaar aardig vindt, en je het vriendelijk vraagt een hond alles voor je doet. Van mijn vader stak ik het prettige voordeel van natuurlijk overwicht op, mijn zorgzame moeder liet me zien dat elke hond omkoopbaar is. Ans Beer de oermoeder van de IJslandse Hond in Nederland, gaf me de wijze raad om mijn hond alleen te roepen als het strikt noodzakelijk is, omdat een spaarzaam verzoek beduidend meer impact heeft. Dankzij Hanneke Reitsma heb ik antropomorfisme en betutteling in theorie los kunnen laten. Van haar tip ‘je niet ongevraagd bemoeien met andermans opvoedmethode’ heb ik elke dag profijt. Martin Gaus leerde me flexibel te zijn en open te staan. Niet star vasthouden aan een bepaalde leer, maar je brein blijven updaten. Turid Rugaas’ kalmerende signalen waren destijds een openbaring. Grisha Stewart wierp met haar BAT (Behaviour Adjustment Training) een ander licht op ‘afstand houden’. Suzanne Clothier veranderde Skip en mijn leven met haar ‘go hunting’. Linda Tellington bracht een doorbraak te weeg met haar TT-touch die ik omboog naar massage. Judith Lissenberg staafde met haar speelse benadering van honden dat de best coöperatief luisterde hond de aller-leukste eigenaar heeft doordat die een spelletje met hem te speelt. Hotsche Luik laat met haar Cliff zien dat de hondenneus fenomenaal kan leren ruiken. Claudia Ludwig bestrijdt ellende met het inzetten van humor. Klaas Wijnberg onderwijst dat een harmonieuze, non-conflict relatie tussen baas en hond de perfecte basis is. Van hem leerde ik de stem achterwege te laten. Mary Ray laat honden dansend door het leven gaan. Maike Maja Nowak zorgde ervoor dat ik mijn hond een stapje voor ben.
Dit is zomaar een greep uit hondenmensen die mij inspireren. Van mijn eigen en andermans honden leerde ik dat ze wel degelijk zelfstandig kunnen denken. Zelf wist ik al vroeg: honden zijn om van te houden.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak