zondag 4 januari 2015

GOEDE VOORNEMENS



De hond en ik slidderen door een mengsel van slib en nattig hooi achtergelaten door het terugvloeien van de rivier. Iemand heeft compassie gekregen met de door een kortbenig opaatje met typisch Turks gebreide fez met bovenop een clownesk pomponnetje, gedumpte kledinginzamelingzak. De druipnatte dameskleding maat 48 plus diverse nappa schoudertasjes hangen vrolijk te drogen aan kale takken van een wilg.

De snibbige Bichon met de immer vuilwitte bouclĂ© die elke tegemoetkomende hond belaagt in het kader van ‘de aanval is de beste verdediging’, komt eraan. Onze held op sokken maakt nolens volens een wijde boog bij het vooruitzicht van de te verwachten charge.

Wij, eigenaars, wensen elkaar over en weer een goed 2015. Krulletje loopt plompverloren aan ons voorbij. Net als ik grap en grol of ze met Nieuwjaar goede voornemens heeft gemaakt, bedenkt ze zich. Ik was voorbereid. Ik trappelde naar voren, klapte in mijn handen en daagde haar voor de gein uit: ‘Spatsies? Kom maar op!’ Krulletje vloog als een afgeschoten vuurpijl. Mijn tegengas: ‘Aanval is de beste verdediging, dat heb ik van jou geleerd.’