donderdag 15 januari 2015

JACHTPASSIE


Noorse Buhund prequel dogtales 14
In huis en tuin is Skip een lief, zachtaardig knuffelbubeertje. Je kunt je haast niet voorstellen dat zodra hij in het bos, op de heide en langs de uiterwaarden is, hij zich gedraagt als een echte (oer)hond. Hij is een gepassioneerd graver en jager. Het is fantastisch om te zien hoe SuperSkip geniet als hij in turbo, luid yippend achter konijnen en hazen aanrent. Of wanneer hij hoge muizensprongen maakt en enthousiast in een verse molshoop duikt. De hobby vond ik pas minder aangenaam nadat de eerste mol hier aan ten prooi was gevallen.

Het was op een stralende morgen. In alle vroegte stond ik met een triomfantelijk kijkende Noorse Buhund met een volwassen mol in de bek. Ik was er allesbehalve blij mee, maar hij was zo opgetogen met zijn vangst dat ik niet het lef had om me ermee te bemoeien. Momfer de Mol die voorzien was van een weelderig, donkerbruin bontjasje en een snoezig roze snuitje verzette zich hevig. Het was vreselijk. Intussen had Skip geprobeerd hem met een stevige hap doormidden te bijten, maar merkte dat dit iets moeilijker bleek dan bij een doorsnee veldmuisje. Wat hij toen deed, vond ik toch wel knap. Hij rende naar de Maas en hield de mol onder water zodat deze zou verdrinken. Daarna vlijde hij hem zachtjes op het pad neer. De kraaien cirkelden al boven ons; zij hadden wel zin in een vers hapje. De schrik zat er bij mij nog goed in, maar ik was in ieder geval blij dat hij de mol niet oppeuzelde.

De volgende dag stond er een grote foto van een reiger in de krant afgedrukt die een jong konijntje naar binnen slokte. De techniek die hij gebruikt had was de verdrinkingsdood. Had Skip dit afgekeken van de, in groten getale, aanwezige reigers langs de Maas of zij van hem? Het werd nog frappanter. Het is maanden later en het water in de Maas staat al dagen erg hoog zodat we nog maar een heel smal stukje dijk hebben om over te lopen. Skip vindt het heel avontuurlijk langs die grote woeste plas te jutten. In zijn verbeelding worden drijvende boomstammen krokodillen en elk aangespoeld voorwerp wordt hebberig opgepakt om vervolgens weer in te ruilen voor het volgende. Er zijn nu ontelbaar veel molshopen op de smalle strook die ons rest, en zelfs ik hoor de veldmuisjes piepen. Diegene die het gered hebben, kunnen geen kant op. Voor de opgewonden Skip moet dit paradijs zijn. Voor het uitgraven heeft hij een speciale strategie. Hij graaft van twee kanten een lange sleuf naar het midden toe, waarna de mol via de ‘centrale hal’ naar boven komt omdat al zijn (uit)gangen zijn geblokkeerd.

De hongerige kraaien die op de kale boomtakken zaten, hielden hem al een tijdje verwachtingsvol in het oog. Ze hebben Skip natuurlijk al vaker in actie gezien en weten schijnbaar dat hij nu voor hun lunch gaat zorgen. Ze werden steeds brutaler en kwamen dicht achter hem op de grond zitten. Telkens als Skips pootjes de uitgegraven grond de lucht in zwierden. hipten ze even op om zich vervolgens weer in dezelfde positie op te stellen. Het is mooi om te zien hoe hond en vogel, toch zeer verschillende diersoorten, kunnen samenspannen. Voor de mol liep het helaas slecht af. Ondertussen heb ik wel geaccepteerd dat er vanwege Skips hobby onschuldige slachtoffers vallen. Ik troost me met de gedachte dat kraaien ook moeten eten.