dinsdag 21 mei 2024

HIJGEND HERT

hondentong

Heerlijk om Pop na de neerslachtige regenperiode te zien genieten van het mooie weer. Ze rent weer wat af. De natuur laadt ons op en neemt ons mee in het groene groeiseizoen. Regelmatig zien we die roze lange lap uit haar bek hangen en blijft ze, warmgedraaid, staan om op adem te komen. Ze is niet buiten adem, maar hijgt als een hert om warmte te verliezen. We zien haar zelfs met de pootjes in regenpoelen dabben.

De term hijgend hert gebruik ik al decennia. Het maakt mensen aan het lachen. Waarom weten ze zelf niet. Komt het door de alliteratie? Waar ik het vandaan heb gehaald, valt ook al niet te achterhalen. Heb ik psalm 42 in een ver verleden zittend in de houten kerkbank aangehoord en is het hijgend hert uit het eerste couplet onbewust blijven hangen? Of heb ik de titel op de boekenlijst zien staan in mijn middelbare schooltijd en die onthouden?. Gelezen zal ik het boek niet hebben, want ik ben geen fan van Reve. 't Hijgend hert schijnt iets met onvervulde verlangens te maken te hebben. Nou dat past wel bij een hond waar de buit bestaat uit een hondenkoekje in plaats van hertenbief.

't Hijgend hert, der jacht ontkomen
schreeuwt niet sterker naar 't genot
van de frisse waterstromen
dan mijn ziel verlangt naar God