zaterdag 18 mei 2024

SNODE PLANNEN

 pasgeborene

Volop jong leven in de natuur. Pop toont ultrakort interesse in drie watertrappelende pas uit het ei gekropen petieterige kuikens. De meerkoetmoeder verdedigt haar kroost en territorium fel. Pop gaat voordat de jezusvogel met haar lobbige voeten over het water komt geracet, de confrontatie al uit de weg: wat een vals kreng en wat een gedoe om zo'n eenhapscrackertje. Opvallend is dat de moeder, voorzien van een witte snavel, drie kuikens begeleidt met wollige rode hoofdjes zoals een waterhoen. 

hond

Wildgroei in het eikenbosgedeelte. Opgeschoten onkruid, allerlei grassoorten en tig bedden vol vingerhoedskruid in lila, roze en wit die we daar nooit eerder hebben gezien. Het bos blijkt een onweerstaanbare aantrekkingskracht te hebben op zangvogels. Wij staan telkens stil om te luisteren naar de levendige concerten. Pop laveert behendig en op hoge snelheid tussen invasieve soorten zoals Japanse duizendknoop en Amerikaanse vogelkers. 

boefje

Gaten in het wolkendek. Was het onder het bladerdak slechts drukkend warm, op het asfalt brandt de zon ongenadig op onze huid. Pop verlaagt haar tempo en zoekt een betonnen bank om uit te dampen. Ongekend dat ze blijft zitten als ik haar fotografeer. Ik ben op mijn qui vieve. Dit is geen werktuigelijk omkijken, maar een sterk verlangen naar de plek waar ze zojuist zo heerlijk heeft gerend. Ik Asterix oren bij haar en weet genoeg. Net op tijd voor haar sprint, gebied ik dwingend: 'Hierrr!' Ik heb genoeg overwicht en bijna Boefje loopt braaf mee naar de verkoelende vijver waar de drijvende waterlelies mij doen herinneren aan de Efteling.