zaterdag 20 juli 2013

BARBATRUC

Barbapapa met Barbidou

Als ik voor inkopen de deur uitga, sluit ik automatisch de huisdeur - we leven tenslotte niet meer in touwtje-uit-de-brievenbus-tijd. Skip houdt niet van winkelen en blijft liever thuis. Dat komt mooi uit, dan kan hij het fort bewaken. Als voorafbetaling ontvangt hij een karig kluifje.
Met deze bijna hittegolf wacht hij liever in de tuin. Die zelf gegraven verkoelende kuil moet wel bezet blijven, voor je het weet ligt er een Duitser in. (We zijn niet op het strand, Skip!) Ik sluit de poort.
Wanneer ik wegfietst, hoor ik Skip achter slot en grendel janken. Wat zullen we nou krijgen? Ik had me toch afgemeld? Omdat Skip onder de struik verborgen lag, was ik glad vergeten hem zijn 'aperitiefje' te geven. Zo zie je maar weer hoe snel een ritueel er insluipt. Ik kar terug en vis het retour tolgeld uit mijn zak. Huup huup, Barbatruc. Skip is weer omgetoverd in een tevreden, vooral stille braaf wachtende hond. In de supermarkt neem ik extra een doosje Pedigree gravy bones mee: ik zou niet terug durven keren zonder een bedankt-voor-het-wakenkoekje.

De naam van de tekenfilmserie Barbapapa is afkomstig van het Franse "barbe à papa", dat suikerspin betekent (letterlijk vertaald 'de baard van papa'). De Barbapapa's kunnen hun gedaante in iedere gewenste vorm brengen. Vlak voordat ze naar een nieuwe vorm veranderen roepen ze vaak: ‘Huup, huup, Barbatruc’. Herinneringen ophalen op: www.barbapapa.fr.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak