woensdag 3 juli 2013

BOKKEN


Skip wil in onze wijk wandelen. Waarom is mij volslagen onbekend, want hij verafschuwt doordeweeks blikkerige verkeerskakofonie. Bovendien moet hij aan de rand van het stadscentrum verplicht aangelijnd. Zou hij een geheim rendez-vous hebben? Of is zijn beweegreden minder spannend? Is er überhaupt wel een motief? Hij en ik weten van te voren dat die tijdelijke vrijheidsbeperking een onoverkomelijk discussiepunt wordt. Hij wil overdreven snuffelen buiten het bereik van de lijnlengte waar de beschermende kleidijk onhandig schuin loopt, elke vijf passen stilstaan, bokken, van links naar rechts treuzelen, op alle achteropkomend fietsverkeer wachten, en tegenstribbelen als ik verder wil. Eigenlijk alles om de boel te traineren om mij ervan te overtuigen dat los van de lijn veel comfortabeler voor ons beiden is. Ik snap die obstructie wel, alleen kan en mag ik me om veiligheidsredenen niet laten verleiden. Vandaag stuurt me doelbewust naar de zijkant van het recent opgeleverde appartementencomplex. Alsof hij me dringend iets moet laten zien. Dat is zo. Na jaren van afwezigheid hebben we eindelijk weer een brievenbus in onze buurt.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak