woensdag 28 augustus 2013

ZOEK


We laten een smerig drollenveldje links liggen. Het is een mijnenveld waar je goed uit je doppen moet kijken waar je loopt omdat het gemeentekarretje er weer aan voorbij gereden is. We laten de stedelijke beschaving voor wat het is en betreden de rustieke natuur. Op een holle weg aan weerszijden afgeschermd door Helianthus tuberosus (aardpeer), spelen we Skips favoriete spelletje ‘go hunt’. Ik probeer zoals gewoonlijk binnen de baan te kegelen. Het lukt zowaar. Gewoonlijk stuiteren de koekjes als op hol geslagen bowlingballen op goed geluk het groen of het gootje in. Skip zoekt daarom lukraak in de berm. Hij zal er niets vinden: het koekje wacht midden op het pad. Ik wijs het aan. Skip gaat er vol bovenop staan. Zijn neus blijft de grond afspeuren. Waar is het dan? Had hij het verkeerd begrepen en was er geen koekje gegooid? - ik gooi ook met kluitjes, polletjes of witte kiezeltjes maar laat dan de woorden ‘go hunt’ achterwege. Doorgaans weet hij het verschil. Skip wankelt voorwaarts. Ik krijg de aanvechting om er wat van te zeggen, maar houd me in als ik hem zie schuddebuiken. Hij blijft staan omdat hij het koekje gevonden heeft en ik mag het tussen zijn deppers te voorschijn toveren. 

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak