woensdag 29 juli 2015

MODELHONDEN

Hondekop

Nauwkeurig op tijd volgens het spoorboekje. Maar mag het licht aan in het hondenbos? Slechts twee rebellen hebben een kaartje gekocht. Cruzer rust thuis met haar mankepoot omhoog. Wat zijn Byker en Skip gehoorzaam nu de sprinter ontbreekt. Geen Hondekop met een wijzend pootje: dáár lonkt het avontuur!

Bij de kromming werp ik me op als stand-in. Byker railt door modelspoortunnels. Skip volgt de Hogesnelheidslijn via een omlegging. Ik begeef me tussen uitspruitsels, volg glibberige bypasses en ontspoor op IJslands mos; dat wordt een blauwe knie. Skip heeft weer aansluiting. Denderende wagonnetjes achter locomotief Byker. Het fluitsignaal. Skip wisselt van spoor. We zijn op stoom. Tot het eindstation voelen we ons een TGV, een Thalys.

Uit gewoonte blijft Skip bij de halte op Cruzer wachten. ‘Gekkie, Cruzer is er toch niet?’ herinner ik ‘m. Verdraaid, waar! Zonder vertraging boemelen de twee modelhonden mee naar het perron.