zaterdag 20 juli 2024

GRENSOVERSCHRIJDEND

egel, kluifje, hond,

Hoera, we hebben een egel. Aan de slurfjes zwarte ontlasting is te zien dat de stekelige vleeseter zich tegoed doet aan de ontelbare huisjesslakken, terwijl egels eigenlijk een gevarieerder voedselaanbod behoeven. Volgens de Egelbescherming hebben slakken een geringe voedingswaarde en zijn ze slecht voor de gezondheid van de egel. Slakken dragen namelijk wormeninfecties over op de dieren die hen opeten; wij en Pop weten er helaas alles van.

hond helpt egel

Enfin. Werd de egel dikker en ronder door de vele regen en dito slakken? Tot onze verbazing heeft de grote egel sinds kort gezelschap van een kleinere egel. Is het een kind of is er sprake van een partner? Pop waakt er 's avonds of 's nachts over door als een bodyguard naast hen te zitten. Ik vermoed dat ze vindt dat de egel bij ons hoort. Op een zwoele zomeravond blijft Pop me vragen: ze wil me iets laten zien. In eerste instantie snap ik niet welke bedoeling ze daarmee heeft. Pas als ze steeds naar dezelfde hoek loopt en ik beter kijk, zie ik de egel. De kleinere egel is op stap geweest en kan niet naar huis vanwege het tijdelijke hekje.

daar gaat ze

Dat komt zo. De egel delen we met de buren. Dat hebben wij niet zo bedacht: we zijn beiden uitverkoren. Onder de 'hermetisch' afgesloten schutting die onze tuinen splitst, is een 'poortje' waar de egel handig gebruik van maakt. Via hun tuin komt de egel op de brandgang waar hij/zij rondom de kerk op familiebezoek kan. 

Door werkzaamheden staat er sinds kort een hek op de brandgang; een barricade die de loopgrage egel de weg verspert. We hadden er helemaal niet bij nagedacht. Wanneer ik eraan denk, zet ik 's avonds het hekje op een kier zodat de egel in en uit kan. Deze avond was dat (nog) niet gebeurd.

Pop waarschuwde mij dus. Hoe invoelend en sympathiek van haar. Ik zet Checkpoint Charlie op een kier en loop met Pop naar binnen in de hoop dat de egel de nu open grens passeert. Dat doet de slimmerd. Geregeld zie je wonderbaarlijke internetfilmpjes voorbijkomen van dieren die elkaar redden en hulp zoeken (en krijgen) of de mens inschakelen. Les: onderschat nooit de intelligentie en empathie van je hond!

kluifje