maandag 27 augustus 2012

RUILHANDEL


Noorse Buhund Skip apporteert gedienstig. Verstop ik zijn pluche dieren door het huis of in de tuin, dan komt hij deze vlijtig brengen. Onderweg gevonden voorwerpen sleept hij en passant mee. De krant of reclamefolders uit de brievenbus halen, geen probleem. Een snel-klaar-klusje waarvoor hij wel elke keer beloond wil worden met ‘kruimels’ van ons ontbijt of lunch.
Onderweg heb ik een manier gevonden om hem om de tuin te leiden: ik neem twee identieke apporten. Bijvoorbeeld twee gele tennisballen, of ik breek een dikke stok in twee helften van gelijke lengte. Als hij de ene komt voorbrengen, toon ik de andere met mijn linkerhand. Even is hij in verwarring, laat het apporte los en hapt in het tweede voorwerp. Zo kan ik de andere stok of bal weer weggooien.
Tegenwoordig is Skip zijn vrouwtje te slim af. Hij laat de stok uit zijn bek vallen, stapt er onmiddellijk met zijn rechterpoot op, waardoor ik de stok niet kan oppakken. Tuurlijk kan ik dan ‘los’ zeggen, maar ‘ruilen’ en een welverdiende ‘kruimel’ geven, is eerlijkere ruilhandel.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
mydogskipdoesthetrick.blogspot.com- playful dog entertrainment