vrijdag 28 oktober 2016

EMPATHIE - EMPATHY


W. lag met griep op bed. Pop bood zich vrijwillig als kruik aan en schurkte tegen hem aan. Wel mocht de patiƫnt niet te veel woelen. Je kon erop wachten: W. stak mij (en vrienden) aan met een lichtere versie. Door de verkoudheid zat mijn neus potdicht. Het kleine beetje lucht dat zich door een open kier in en uit mijn reukorgaan perst, maakt een snorrend en fluitend geluid. Pop die 's nachts naast mij in haar eigen bedje op gelijke hoogte met dat van ons ligt, geeft me vanuit de zijligging een flinke por met vier poten tegelijk (zoals honden ook strekken als ze je uit bed proberen te duwen): kappen met dat irritante gesnurk!
Wim droomt eng, hij prevelt er onverstaanbaar bij. Pop stapt uit haar bedje lomp over mij heen en geeft Wim een lief likje op zijn wang. Zacht genoeg om hem niet te wekken, dwingend genoeg om hem uit de droom te laten ontsnappen. Invoelen kent meerdere uitingen.
*Inmiddels zijn we weer opgeknapt.

W. caught the flu. Pop offered herself as a hot water bottle. She kept him warm and comfortable until the patient tossed and turned in bed. It goes without saying that W. contaminated me (and some close friends), luckily in the light version. More of  a cold. My stuffy nose causes a whistle  and snore. Pop finds it very irritating and pokes me lying on her side with four legs (the same as dogs do when they want you to move over).
W. has a scary dream. He mumbles inaudible words. Pop steps out of her little bed, walks over sleeping me and licks W. gently on his cheek. Soft enough to reassure him but without waking him up. Obvious there are different ways of showing your empathy!
* we're cured now.

Bezoek mijn website     Visit my website:

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
1001 dog tricks and games in SPEELS