De eerste keer naar school. We mogen niet weg.
To school for the first time - Please daddy stay!
Pop en ik volgen behendigheidslessen. Het is een leuke manier om zelfstandig leren situaties op te lossen, het zelfvertrouwen te vergroten en de hond-baasband te versterken. Elke hond zou die basiscursus verplicht moeten volgen.
De deelnemers Petra & Tiamo, Jolanda & Nola, Robert & Guus, Miriam (of Jan) & Gio, Manuela & Puck, Kim & Bobbie, Lieke & Medusa en Pop en ik luisteren aandachtig naar wat trainer Dirk te vertellen heeft. Voor Dirk die al sinds de vorige eeuw baasjes en hun honden traint, is het (bege)leiden van honden een tweede natuur. We krijgenbruikbare tips die we meteen in de praktijk brengen en trainen positief.
Voor Pop is het begin onwennig. Haar vriendinnen Zazzi en Payka moedigen haar in het veld naast ons waar ze vaak spelen, aan. Pop begrijpt niet wat zij tussen die vreemde honden moet. Tijdens de les zit ze met de rug naar de toestellen toe (geen zien en nadoen), maar wel met uitzicht op Zazzi en Payka die contact houden middels hun opgeheven pootje tegen de poort.
Voor Pop geen koekjes of speeltje ter motivatie. Het nemen van de hindernissen is echt leuk! Mijn manier: ik leg haar bij elk toestel uit wat de bedoeling is, zeg 'focus', gevolgd door het verzoek (over, band, breed, paaltjes, brug, hop, spring, door et cetera). Het gaat gesmeerd. Voor Pop is de beloning: na afloop spelen met Zazzi en Payka en soms Maya van de volgende lading cursisten. Na vijf lessen neemt Pop alle hindernissen: tunnel, paaltjes, leggers, band, A-schutting, de wip en met dank aan Wim de kattenloop. We zijn dik tevreden.
Ik ken die hondjes helemaal niet. Gaat ze nou verlegen doen?
a little bit shy - I don't know any of these dogs.
Everyone of our group listens carefully to what trainer Dirk has to
say. Dirk is agility trainer for centuries: leading owners and their dogs is
his second nature. We get usefull tips and train in a positive way.
For Pop the beginning is strange. Her girlfriends Zazzi
and Payka in the field next to us where they often play, encourage her. Pop does
not understand what she does at the wrong side between those strange dogs.
During class she sits with her back to the obstacles. Looking at Zazzi and
Payka that keep in touch with her by holding their paws up against the gate.
For Pop no cookies or toy for motivation. We take obstacles for fun. My way: I explain by each obstacle what the intention is, say ‘focus’,
followed by the request (over, band, paaltjes, brug,
hop, spring, door et cetera). For Pop the
reward is: afterwards playing with Zazzi and Payka. After five classes she takes
all obstacles: tunnel, weave poles, seesaw, A frame, dogwalk, bar jumps,
tire jumps and table. We both are very pleased with the fun and result so far.
Bezoek mijn vernieuwde website Visit my restyled website:
www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
lots of dog stuff's going on there