woensdag 25 oktober 2017

SPRING MAAR ACHTEROP

Geen foto van het op een haar na moment suprême, maar wel van een fier loops vrouwtje

Alle loopsheden tot nu toe was Pop, zelfs in de vruchtbare week, niet ontvankelijk voor reuen. Sterker nog, als ze honden ziet, vertoont ze ontwijk- of vluchtgedrag - behalve bij haar favoriete ras de Shih-tzu dat schijnbaar onder een andere categorie valt. Van de week gilde ze zelfs moord en brand toen gladhaar teckel Mees via de dijk op haar af kwam. Daarom lopen we de route Tegelen - Steyl waar het geheid op bepaalde tijdstippen bijzonder rustig is en de meeste honden sowieso lieverds, teefjes en gecastreerde reuen zijn; zo kan ze toch safe spelen en rennen. 

Uitgerekend op de twaalfde dag zien we Ollie in het veld jagen. Normaal is hij daar druk mee, maar deze keer had hij het al geschoten. Ik kan 'm bij de poort onderscheppen en vasthouden (ik heb een extra riem bij me) tot de eigenaresse 'm op komt halen. Pop snelt naar Suus, de zwart-witte heidewachtel wat weinig kwaad kan. Ze dansen kort, want Pop is al onderweg naar de kade waar een stapel opgerolde biezenmatten een gewild klauterobject is. Door die stapel en het hoge gras hadden we Bram gemist. Bram, ruwharige teckel en vriendje ruikt zijn kans. Ik heb me nog nooit zo uit de naad gerend. 

De bijna tweejarige Pop was er HELEMAAL klaar voor. Ze zakt door haar achterpoten, verlaagt zo goed als het kan naar het niveau van Brams korte pootjes, zwiept de staart aan de kant. Haar hele houding drukt uit: spring maar achterop. Bram verheft zich - je reinste levitatie - en voordat hij op haar landt, gris ik de bijna-geluksvogel op het laatste nippertje achter haar weg. Beiden hevig teleurgesteld. We ruimen meteen het veld. Voorlopig is het thuis achter slot en grendel en bestaan de wandelingen met de nu volwassen Pop uit: aan de lijn in de wijk. Het is even niet anders.


Je bent meer dan welkom op mijn website    

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak

 You're more than welcome on my website where lots of dog stuff's going on.