zaterdag 7 mei 2022

DUIVENTIL

 duiventil

Klik op de foto's om de stoïcijnse duiven te zien zitten

Pop had de duiven al eerder in de smiezen dan wij. Eén duif op het dak en één in de Japanse honingboom. Zouden de duiven de honingboom niet als duiventil gebruiken, er geen nest willen bouwen en als dank het grind onderschijten, en niet op de laatste plaats het jonge groen kaalvreten, hadden ze daar best mogen vertoeven. Nu moet er ingegrepen worden, voordat het nest een eiermandje wordt en de takken ontbladerd.

duiventil

Stil (!) en geduldig als een poes wacht Pop op mijn commando. Een blik zegt genoeg, ik ben zo trots op haar. Het liefst klap ik in mijn handen om de boomzitter te verjagen wanneer Pop niet in de buurt is; mijn geklap kan ze als een aanjager zien om zonder mijn fiat naar duiven te blaffen.

duiven verjagen

Ik klap in mijn handen en Pop ondersteund mijn actie.  De duif spreidt de vleugels en vliegt richting balkon van de buren. En de duiven weten donders goed dat deze plek buiten ons gestelde territorium valt.


duiven wegjagen

Pop stelt zich heel slim strategisch op voor de nablaf. Zou ze dat niet doen dan schijt de duif op de reling haar uit protest onder.