dinsdag 7 juni 2016

CATS - KATTEN


Zondag in alle vroegte. Een wandelingetje door de nog stille wijk. We verkennen de buurt van de achterzijde. We neuzen in steegjes, doodlopende doorgangen en achterommetjes. Dakhazen in lapjes-, schildpad-, of zwart-met-witte-voetjesuniform. Pop schrikt van een dikke staart die achter een bakstenen zuil kronkelt. Er vormt zich een kamgebergte van de hanenkam op haar hoofd, via de drakenrug tot het uiterste puntje van haar borstelende sabelstaart. De staarteigenaar verdwijnt tussen roze ooievaarsbek en lila bloeiende kattenstaarten. Beiden hebben weinig trek in een kennismaking. 

Een pontificale rode kater blokkeert de doorgang in een brandgang. Pop vertrouwt het allerminst en wil omdraaien. 'Niks ervan', zeg ik, 'dan moeten we een hele omweg maken en daarvoor is het al te warm.' Ik stampvoet in de richting van het rode gevaar op een brokkelige bodem van asfalt en onkruid. Hij gaat in de afwachtende tijgerhouding; klaar voor de aanval. In zijn richting lopend met Pop achter mijn kuiten, vraag ik poeslief: 'Als je ons laat passeren, zijn we zo weg.' Hij hupt het naastgelegen tuintje in, en bezet zijn plek zodra we voorbij zijn. Pop kijkt met achting naar me op: goed geregeld vrouwtje!

Early sunday morning. A stroll in the neigbourhood. Pop and I sniffin' around in (blind) alleys. Kitties in all sizes, and in tortoiseshell, ginger, and black with white socks coats. A furry twisted tail behind a brick pillar scares the hell out of Pop. A mountain ridge is immediatly formed: from the mohican on her head, to a hyena ridge on her back that ends at the tip op her sabel tail. Pussy cat disappears into pink geraniums. Both are not into each other.

A big red tomcat blocks our way in an alley. Pop wants to turn back. 'No way', I say, 'then we have to make detour and it's to darn hot already.' I stamp with one feet in the cat's direction. The house tiger takes position: ready to attack. Sugary: 'please mister cat, let us through.' He jumps in the nearest backyard and takes place after we've passed. Pop looks up to me: well done mom!
  
Bezoek mijn website, visit my website:

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak