woensdag 7 augustus 2013

KATJESDAGEN


Katjesdagen. Op de eerste dag in Augustus na de hondsdagen kleeft er midden op het raam van een doorsnee rijtjeshuis een paarse sticker. In het nachtelijk donker kan ik nauwelijks ontwaren wat het voorstelt. De hond schraapt heftig zijn nagels op het trottoir. Zijn nekharen borstelen overeind. Vanwaar die agitatie? In een opwelling poot hij zijn voorste voeten op de vensterbank en tuurt omhoog. Het verbaast me dat hij de plakker voor de gesloten zwarte gordijnen ziet zitten. Nieuwsgierig geworden wat zijn interesse zo wekt, zet ik een stap naar voren. Als ik boven ons gedempt gehuil hoor, wordt de hond al getackeld door een waslijntje met roze babykleertjes. In het geveltuintje tegen het baksteenrood zat een zwart katje met witte sokjes in een spagaat om aan de hond en mijn schoenmaat 38 te ontkomen. De hond had kat geroken, maar was door het geblèr van de pasgeboren baby dat uit de slaapkamer op de bovenverdieping kwam - en heel begrijpelijk verward werd met lamenterend gemiauw - in verwarring gebracht. Ik sneed de aangelijnde hond de pas af, waarop het katje in het ernaast gelegen duistere steegje verzwond.

Tip: lees ook de column 'katjeskermis' van 20 augustus over de katjesdagen.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak