zondag 13 april 2014

KIND EN HOND

Baby Bo met haar eerste hondje - foto: Mieks Hendriks

Knipsels uit mijn verzamelmap:

Resultaten van een onderzoekje in Fressnapf magazine:
Elk derde kind in Duitsland heeft een huisdier, waarvan 49% een hond is.
Waarbij jongens kiezen voor een hond, geven meisje de voorkeur aan een kat.

Uit: VM Belevenissen van een huisarts 10
Over een bezorgd meisje van 17 dat weken over tijd was en geen anticonceptie had gebruikt, op het spreekuur. … Er zitten twee negatieve zwangerschapstesten in haar tas. En een brief van haar moeder: ‘Beste dokter, ik heb eens nagedacht, zou ze niet schijnzwanger kunnen zijn? Net als de hond?’ ‘Schijnzwanger, net als de hond. Hier moet ik even over nadenken …

Uit een opvoedkundig artikel voor ouders:
… Ik moest eisen stellen aan mijn kind, ze begrijpen dat heel goed. Ik denk aan de lessen in opvoeden die ik zelf met schade en schande heb geleerd, omdat ik te veel doodvermoeide ouders om me heen zag die geen idee hadden hoe ze hun kind een beetje moeten africhten. Dat nooit, nam ik me voor en wat bleek: met wat puppytraining kom je een heel eind. Zo werkt het echt om op ooghoogte van een kind neer te hurken als je kind staat te krijsen omdat het iets wil dat van jou niet mag, en te zeggen: ‘Hou eens op, dit wil ik niet.’ …

Bericht in Fressnapf magazine: Honden versterken het immuunsysteem van baby’s.
Een Fins onderzoeksteam heeft kunnen vaststellen dat honden bij kinderen een positief effect hebben op ziekten van de luchtwegen. Kinderen die met in hond in huis opgroeiden hadden beduidend minder luchtweginfecties en oorontstekingen. Een puntje van aandacht voor de kraamverzorgster met een hondenaversie.

Uit: Uitgebloe(i)d door Ingeborg Beugel

De overgang is een grote zoektocht naar het geluksstofje oxytocine. Dat is het enige dat op natuurlijke wijze zonder medicijnen je verloren gegane oestrogeen compenseert. Oxytocine wordt in je hersenen aangemaakt als je sport sporten, en door het knuffelen van honden en baby’s. Het schijnt goed te werken tegen opvliegers (in België zo elegant vapeur genoemd) Ook aan te bevelen voor moeders met het lege nestsyndroom.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak