zondag 13 maart 2022

NAMEN NOEMEN

skip was here

Ik word er weleens over aangesproken. ‘Waarom spreek jij Huilands* tegen je hond in plaats van dialect?’ Plus over het feit dat ik in de tweede persoon praat. Het eerste komt omdat mijn ouders geen Limburgers zijn, en het Nederlands thuis onze voertaal was. De tweede kwestie is niet specifiek iets van mij of collega-hondeneigenaars. Ook ouders praten in de tweede persoon tegen hun kroost: ‘mama doet’ … in plaats van ‘ik doe’ … Gewoon omdat jij je als ‘mam mah’ aan jouw baby hebt voorgesteld. Overige familieleden noemen je tegenover je kind ook zo. Daarom weet het dat wanneer jij ‘mama’ zegt, dat jij jezelf bedoelt.

Voor Skip ben ik het hondse equivalent van mama: vrouwtje. Zou ik ‘ik’ jegens Skip gebruiken, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij begrijpt over wie ik het heb: niemand benoemt mij immers met ‘ik’. De optie om mijn voornaam te gebruiken, zou duiden op een psychiatrische stoornis. Uniek is dat een hond het correct benoemen van zijn zorgvuldig uitgezochte naam helemaal geen discussiepunt vindt. Veelbelovende woorden zoals ‘koekje’ trekken net zo goed, zo niet beter, zijn aandacht. *Met ‘Huilands’ wordt ABN bedoeld.

uit de bundel: Kluif (2013) door Cela den Biesen