dinsdag 15 maart 2022

NEEM GEEN HOND

neem geen hond

Honden verdienen liefde, aandacht en verzorging. Sterker nog: ze hebben er recht op! Daarnaast hebben honden een goede opvoeding nodig. Tegen mensen die vertellen dat ze een hond willen aanschaffen zeg ik altijd: ‘Doe het niet’. Waarom ik dit zeg? Mijn honden en ik beleven veel plezier aan elkaar en dat misgun ik een ander niet. Een echte hondenliefhebber die weloverwogen de keus heeft gemaakt een hond te nemen, zal zich niet laten misleiden door mijn provocerende opmerking en doen wat hij of zij toch al van plan was.

Mensen zonder hond verontschuldigen zich soms tijdens een ongedwongen gesprek omdat ze geen hond bezitten, terwijl ze heel erg van dieren houden. Maar je kunt juist van honden houden door er geen te nemen. Beter misère voorkomen dan de hond de dupe laten worden van jouw tijdgebrek om je om jouw hond te bekommeren.

Helaas zijn er mensen die minder serieus zijn over de aankoop van een hond en vaak  geen flauw benul hebben wat er allemaal bij komt kijken. Bij een ander lijkt het allemaal zo leuk en simpel, maar een hond is een tijdrovende hobby en brengt nu eenmaal (hoge) kosten met zich mee.
Vooral tijdens het coronaseizoen blijkt de verleiding groot om een hond te kopen. Nu heb je er voldoende tijd voor, maar hoe is dat straks geregeld als je weer naar je werk moet en de kinderen naar school? Een hond is geen wegwerpartikel. Tijdens je vakantie honden uit medelijden uit het buitenland meenemen kan als consequentie hebben dat je eigenlijk iets in stand houdt waar je fel tegenstander van bent. Voor de ‘geredde’ hond komt na zijn vertrek vrijwel zeker een volgend slachtoffer in de plaats.

Daarom wil ik in het belang van de hond (en zijn toekomstige bezitter) mensen bewust laten nadenken. Simpele vragen zoals ‘welke hond past het best bij mij’ en ‘wat kan ik een hond bieden?’ hebben vaak verhelderende antwoorden. Impulsief aankoopgedrag kan voor baas en hond uitlopen op een grote teleurstelling die voorkomen kan worden door grondige informatie vooraf.

Tot slot: ben jij trotse eigenaar van de liefste hond ter wereld? Laat je niks wijsmaken en neem het altijd en eeuwig voor hem op en koester hem.

uit de bundel: Kluif (2013) door Cela den Biesen