zondag 23 juni 2013

UITLAATHONDJES

*Marith (Skips eerste bazinnetje) en Skip.

Lenie van 96 woonde met haar even eigenwijze fiks bij ons in de straat. Een enig mens. Ze is lastig te omschrijven, je moet haar gekend hebben. In elk geval staat ze voor mij synoniem voor kras oud besje.
Bij een vergankelijke waadplaats in het winterbed van de rivier chaperonneert een paardenmeisje (rijbroek, blonde pony en paardenstaart) van ik schat een jaar of 9, een vroegoud hondje. Het draagt heel schattig de ouderwetse naam Lenie. Het pafferige allegaartje van mopshond en iets met korte pootjes en harig blijkt één van haar 6 uitlaathondjes. Wanneer ze Skip in het oog krijgt, laat ze de riem uit haar handen glippen. Voordat ik kan ja-en of nee-en op haar vraag ‘mag ik ‘m aaien’, heeft ze Skip al in een liefkozende wurggreep. Skip laat het zich welgevallen omdat ze op Marith* lijkt. Lenie scharrelt in de buurt rond. Het meiske wil ‘m meteen toevoegen aan haar uitlaathondjes. Wat een voortvarendheid. Die komt er wel, denk ik. Toch zie ik me genoodzaakt om haar enthousiasme te temperen. Ik vind het veel te leuk om zelf mijn hond uit te laten.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak