donderdag 13 september 2012

STADSE FRATSEN



Ik verzamel stukjes tekst die me intrigeren. Meestal mik ik ze na een korte bewaartijd tot prop gevormd in de prullenbak. Heel zelden zit er een juweeltje tussen, soms valt een bepaalde samenhang op. Een compilatie.

‘Ik kom met de hond in een park waar alles zo fijntjes en netjes is. Met bordjes waar het  kleutertje mag spelen, het hondje mag lopen, en het baasje mag zitten. Zo aangeharkt allemaal.’

‘Om mijn angst voor honden te overwinnen kocht ik in een impuls een hond. Een schat van een beest, maar mijn angst voor andere, vooral grote honden bleef. Door mijn zwakte en haar gebedel werd ze al snel een soort van bijzettafeltje. Na tien jaar was ze op.’

‘Onze logge huisgenoot is een echte stadshond. Die wil alleen om te poepen op het gras, maar een ondergrond van stenen loopt veel lekkerder. En rollen door een dooie duif is helemaal fijn.’

‘Een man hengelt onder een grote paraplu langs het kanaal. Naast hem staat een laptop, op een krukje. Verderop ligt een grote hond. De pc vertoont het beeld van de buienradar. Er komt een depressie aan. ‘Kom onder de paraplof’, roept de man naar de hond wanneer het keihard begint te regenen.

‘Gezellig samen met de baasjes en vrienden op een terras. Een champagneontbijt is vanwege feestelijkheden op zijn plaats. De kleine hond vindt dat ook en eet mee, al blijft het voor hem alcoholvrij.’

‘In de stad is veel te doen. De liefde voor je hond is grenzeloos. Hij is je stapmaatje, een warm dekbedje én een nimmer ter discussie gesteld excuus om je aan allerlei sociale verplichtingen te onttrekken.’

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak