The yellow dog project is een campagne die bedoeld is om honden die onderweg wat meer ruimte nodig hebben, herkenbaar te maken. Door aangelijnde zieke, oude, herstellende, verlegen, agressieve of niet-sociale honden te voorzien van een gele strik (te bevestigen aan de halsband, tuig of lijn), weten andere hondenwandelaars dat zij hun hond bij de desbetreffende viervoeter uit de buurt moeten houden. Het lukt alleen als iedereen hiervan op de hoogte is, meedoet en zorgt dat elke hond zich buiten welkom voelt. Help mee om de boodschap te verspreiden: www.theyellowdogproject.com NB Horecagelegenheden en winkels zouden dit sympathieke initiatief ook kunnen gebruiken om kenbaar te maken dat honden welkom zijn in hun zaak.
Het gele lint vindt zijn
oorsprong op onderstaande gebeurtenis die Tony Orlando and Dawn in 1973
vertaalde naar hitsingle Tie a yellow ribbon. Ooit legde één van
de buspassagiers op weg naar Miami aan de chauffeur uit dat hij net ontslagen
was uit de gevangenis. Hij had z'n vrouw geschreven dat ze niet op hem zou
hoeven wachten, maar als ze toch nog met hem verder wilde, dan kon ze dat kon
laten weten door een geel lint om de enige eik in het centrum van het stadje te doen. Zat het lint er niet dan zou hij niet uitstappen en de
bus doorrijden. De verbazing van de
buschauffeur was groot toen hij het plein opreed en zag dat de boom vol met
gele linten zat.
Sindsdien is het in
de VS niet ongebruikelijk om militairen die voor langere tijd uitgezonden zijn
geweest bij terugkomst te begroeten door bomen - en
wat verder maar ter beschikking staat - te versieren met gele linten. Ze hebben dan wel geen gevangenisstraf uitgezeten,
maar zijn altijd ‘Welkom Thuis!’