zaterdag 5 oktober 2013

SCHRANSPARTIJ


Een reut zesdegroepers speelt riddertje rond en in een wilg langs de waterkant. Skip gaat er vlot naar toe en laat zich door de jongens aaien. Zijn neus verraadt dat hij multitaskt: lief doen en sniffen naar eten. Hij vindt wat kruimels op de grond. Ik denk: gelukkig, alles is al op. Gelijktijdig duwt hij een gebroken stoeptegel omver waar een zacht puntje knak onder weggemoffeld ligt. Kassa! Een blauwe AH boodschappentas is aan het oog onttrokken door een stapel zelf geknutselde schilden van karton en hardboard zwaarden. Skip gapt daaruit een doorgesneden helft van een stokbrood dik besmeerd met smeerkaas, en vlucht richting beschoeiing. Te laat om in te grijpen. Machteloos kijk ik toe en verkondig dat dit zijn dierendagbonus was. 
De jongetjes zijn verrast door de ingenieuze Skip. Ze vinden de pikkerij niet erg. Eentje droogkomisch: ‘Nou hoef ik niet tegen mijn moeder te liegen als ze vraagt of het stokbrood opgegeten is.’ Een andere concludeert meedenkend: ‘Gelukkig heeft hij de dubbeldikke chocolade Chonelly’s laten liggen.’ De Chonelly’s! Nog mazzel dat hij die niet naar binnen heeft geschrokt.
Op het terugtraject lijn ik Skipje-nooit-genoeg even aan totdat we ruim voorbij de jongetjes zijn. O ja, en dan thuis gewoon bij de voerbak gaan staan … 


www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak