donderdag 24 oktober 2013

HULPELOZE HOND



Naar aanleiding van de blog van 14 oktober
Sommige honden zijn zo baasgericht dat ze geen tot nauwelijks eigen initiatief tonen. Veel hondeneigenaars zijn (zonder zich daar van bewust te zijn) snel geneigd hun hond te helpen of aan te moedigen. De hond laat dit ook direct zien door al heel snel te kijken met een blik van ‘help me dan’. 
Aangeleerde hulpeloosheid. Je kent het vast wel: de tennisbal is onder de kast of bank gerold. De hond kijkt je aan en vraagt om hulp: ik kan er niet bij. Je schiet onmiddellijk welwillend te hulp. Stel dat je niet helpt, wat gebeurt er dan? Dan moet de hond zelf een keuze gaan maken: ga ik alles op alles zetten om de bal te pakken of laat ik het hierbij en ga ik wat anders doen. Hij moet dus gaan nadenken en dat is een prima training voor een hond.

Zo rolde er een voor Skip bestemd koekje door de draadopening. Ik had verwacht dat hij zijn poot door de draad zou steken om het koekje naar zich toe te schrapen. Skips oplossing was zijn kop als een rugbyspeler tussen het draad wurmen tot die voldoende meegaf om erbij te kunnen. Hoe de oren tegendraads en heelhuids weer terugkomen is van latere zorg.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak