zaterdag 4 juni 2016

ATTEMPT TWO - POGING TWEE


25 graden, broeierig en klam. De paden staan vol plassen. Uitstekende weersomstandigheden om Pop los te laten. Gewapend met de sleeplijn, een nepvogeltje aan een elastiek, en te weinig voertjes sjokken we over de open heide. Pop huppelt 100 meter voor ons met de sleeplijn aan haar halsband. We hurken, houden onze armen welkom gespreid en roepen: 'Pooooppy kom!' Ze komt! We belonen haar 'good girl'. Die hebben we alvast in de pocket. Pop mag weer de hort op. Als zij richting bosschages rent, slaan wij zijwaarts af: 'Pop, come!' Ze volgt. De derde keer rent ze voorop langs de draad. Ik zwiep met de vogel. Ze komt, maar het vogeltje triggert haar pas echt als ze op beetafstand is. Als we ons achter een rozenbottel willen verstoppen, komt ze al aandraven. Na vijf keer oefenen, zien we haar enthousiasme temperen. We houden het voor gezien, voordat we in de fout gaan. Ik pik de lijn van de grond. Die had ik geen seconde later moeten vastpakken. Het door Pop geroken en door mij ongeziene konijn dat zich tussen de heideplant aan mijn voeten verschool, rent voor zijn leven. Pop klapkaakt, tegengehouden door de lijn. Mispoes! Ze jeremieert: laat me los, ik had 'm! Een tegenvaller voor haar, een succesje voor ons en een geluk voor het konijn.

25 degrees, sultry weather and damp. Many rain puddles. Excellent weather conditions or an off leash try-out. We are on or way with a long line attachted to Pops collar. Bending down with wide spread arms: 'Poooooppy come!' She runs towards us and gets a big reward. The second recall is when we make a left turn: 'Pop come!' She follows immediatly. For the third one I use the bird on an elastic string. She comes but the bird triggers her only when it's on bite distance. For the fourth one we hide behind a rosehip. There she is already. After five rehearsals her enthusiasm is low. Enough. I'll pick up the long line, a second before she caught a rabbit that's hiding in the heath bush near my feet. A flop for her, a success for us and lucky for the rabbit. 

Bezoek mijn website, visit my website:

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak