zaterdag 28 augustus 2021

POPSTAKELS

 

mooi meisje in haar zomerjas

Een aanlijnwandeling in het losloopgebied langs de ringweg. We zijn expres wat later zodat het gros van de honden al naar huis is. Meerdere uitslapers hadden deze zaterdag hetzelfde idee. Pop beseft dat ook en wil liever naar huis. Alle jongens lopen achter haar aan en laat Pop dat nou net niet leuk vinden. 'Dat krijg je Pop als je het mooiste meisje (zelfs in haar zomerjas is ze cute) van de klas bent', zeg ik. 'Weet je wat, ik screen de honden op afstand, mocht er iets gevaarlijks tussen zitten, kunnen we alsnog het gebied verlaten. Pop weifelt. Ik: 'En jij mag zelf aangeven of je toenadering wil of niet. Ik heb haar vertrouwen.

De westie tweeling loopt aangelijnd, evenals de Yorkie zusjes. Dat had voor Pop niet gehoeven, want alles wat kleiner is dan haar verdient sowieso het predicaat oké. Guus, de zwarte cocker liep eerder een blauwtje bij Pop. Hij bekijkt haar geeneens meer. Een bebaarde man met en slome bouvier slaat een zijpad in. Voor een blind meisje met een jachthond aan de lijn gaan we zelf aan de kant, omdat zij volgens een vast patroon lopen. Eurasiër Pixel die in dezelfde straat woont als Pop en daar op gezette tijden voor onze huisdeur door haar wordt uitgeblaft, wacht bovenop de dijk tot we voorbij zijn. Op zich zou dat niet hoeven, want op neutraal terrein kunnen de dames het prima met elkaar vinden. So far so good. 

Pop gedraagt zich losjes. Een gerugzakte man onbekende hond op het pad. Pop stopt. Ik gun haar alle tijd om de hond en de situatie in zich op te nemen. Pop mag beslissen of ze toenadering wil, de hond op gepaste afstand laat passeren of er zelf met een boog omheen wil gaan. Pas als Pop zich veilig voelt en de eerste stap zet, volg ik haar. Dit werkt perfect - ook voor volgende ontmoetingen - want ze weet dat ik haar niet zal meesleuren of in een situatie dwing waarin zij zich ongemakkelijk voelt. Ontspannen wandelen we verder, net als ik denk: da's weer een positieve ervaring met weinig obstakels, verschijnen de goldens Ceasar en Nero om de hoek. Pop verstijft en vertoont een flight reactie, ondanks dat de  lieve jongens niet naar haar talen. We gaan de dijk op waar we bearded Teun en terrier Kareltje ontmoeten. De drie gaan op hun gemak liggen, omdat de vrouwtjes heel wat bij te kletsen hebben. Hoe verschillend kunnen ontmoetingen zijn.