maandag 29 april 2013

DEVIANT




De zelfstandige Skip is gewend om onderweg zijn eigen gang te gaan. Heeft hij dorst, moet hij afkoelen of extra energie kwijt dan gaat hij op eigen initiatief drinken, waden, plonzen of zwemmen. De vertrouwde rivier waarlangs we samen al heel wat kilometers afgelegd hebben (hij minstens het dubbele aantal), vormt een bestendige watervoorziening. Met ingang van dit seizoen vraagt hij ineens vooraf toestemming. Nee, ik kan het beter verwoorden als een dwingende invitatie om hem te vergezellen: ik mag niet weigeren, moet mee. Niet een stukje, maar helemaal tot aan de rand van het natuurzwembad. En vooral binnen bereik blijven en maximaal zichtbaar zijn. Ongekend. Vanwaar dit deviante gedrag?


a) is hij onzekerder vanwege de oude dag - Skip is onlangs 9 jaar  geworden.

b)   een verslechtering van zijn erfelijke oogaandoening - Skip heeft Buhundcataract.

c)  kan zijn ‘oude’ lichaam de woelige baren niet meer trotseren - vorig voorjaar hebben we de waaghals als uitgeputte drenkeling uit een kolkend riviertje moeten redden!

d)   poogt hij me op die manier te pressen om een voorwerp in het nog veel te koude water te werpen om achteraan te duiken?

e)  vertrouwt hij op mijn expertise wat betreft de watertemperatuur? Skip krijgt snel kramp in de poten als het water nog te koud is en dat is zeer pijnlijk.

f) vraagt hij toestemming omdat ik hem na een voortreffelijk-om-te- picknicken-dag een verbod op leg om langs de oever te schooien.

g)   vindt hij het gewoon gezellig om deze dingen samen te doen?

Moet ik me zorgen maken? De tijd zal leren of het een permanente afwijking betreft of een tijdelijke dwaling.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak