zondag 7 september 2014

GET BACK


Here Comes The Sun. We genieten van een milde nazomerse zondag én een gratis concert in eigen achtertuin: het Venlose Beatles Collectief doet het Get Back optreden dunnetjes over op de rooftop van de Nedinsco toren die een straat van die van ons verwijderd ligt. The Long And Winding Road. Noorse Buhund Skip, languit op het gras, slaapt er dwars doorheen. Norwegian Wood. Burengerucht. Merels fladderen verschrikt op. Blackbird. De oostenwind waait verschrikkelijke gabberhouse van een verjaardagsfeestje eroverheen. Birthday.

Verstoord rekt Skip zich. Help! ‘Je hebt groot gelijk, jongen. We gaan een ommetje maken’, stem ik in. Come on. Dagjesmensen op elektrisch aangedreven fietsen glijden over de dijk. Day Tripper. Gladde speedboten klieven het water als scheermessen. Ik hoor Yellow Submarine. Schapen grazen vredig voortschrijdend in de Oude Beemden. So How Come (Baa baa black sheep). Vijf eerstejaarsstudenten hebben meer oog voor het mooiste meisje van de klas. Ain’t She Sweet. Een viertandige dealer in een afgeleefde zwarte Mercedes met op de beschadigde achterbank een verveelde bruine pitbull, bevoorraadt de in de late middagzon luierende junks. Lucy In The Sky With Diamonds. Skip ondergraaft de bloeiende bijvoet. Fixing A Hole. 

Na kort op een aangespoelde jerrycan voorzien van een sticker met doodskop, de voorstelling in de wolken gevolgd te hebben, vind ik het genoeg voor de steeds harder hijgende hond. Let It be. ‘Kom, we gaan richting huis’, por ik Skip. Don’t Let Me Down. Wonderbaarlijk: geen hond kijkt omhoog naar de nok waar de muziek vandaan komt. Men verwacht niet dat het daar loos gaat. Come together. Ik ben de enige voorbijganger die meetapt op de overbekende nummers. Twist And Shout. Thuis doen we de deur noodgedwongen dicht door de herrie. Because. Cultuurbarbaren zijn het!

Jullie verslaggever tipt: www.beatlesbible.com/songs/. Paperback Writer.