woensdag 24 oktober 2012

TRAILEN


Noorse Buhund Skip sjuumt* graag in het vrije veld. Bij voorkeur daar waar dichte vegetatie is. Deze middag wringt hij zich langs de drukke ringweg tussen jonge aanplant die hoofdzakelijk uit katwilgen en oprukkende distels bestaat. Hij krijgt carte blanche van mij. Een beetje uit eigen belang, want buiten speelt de krachtige helios ons nog volop warmte toe, terwijl je binnenshuis de kilte van het najaar al voelt. Ik dwaal af.
Het zijn geen heftige sporen die de hond volgt, want hij stapvoet. Plus de eerder genoemde warmte speelt hem parten. Hij draagt zijn ‘struintuig’ en is via een langere lijn aan mij verbonden is. We sjumen al jaren samen omdat híj dat zo leuk vindt. Het is voor mij niet altijd even prettig: schrammen (door twijgjes en stekels), een nat pak (bedauwd loof veegt zich aan mijn kleding droog) en in het voorjaar zitten mijn pruik en jas onder het pluis. Vandaag valt het mee. Er hangt nog weinig blad aan de schrale wilgenstengels. Af en toe zwiept er een iele stengel tegen mijn gezicht.
Nu lees ik in Scandia dat spoorzoeken of speuren aan de lijn ‘trailen’ heet. Ik noem sjumen vanaf nu trailen omdat het actiever en minder amateuristisch klinkt. In het artikel vermeldt Iet Roseboom dat de moeilijkheid van ‘werken aan de lijn’ is, dat de hond alle vrijheid moet hebben om het spoor uit te werken. De baas schaduwt de hond. Gaat deze door het struikgewas dan volgt de baas zonder blikken of blozen, verhoogt de hond zijn tempo dan snelt de baas er vanzelfsprekend achteraan. Het voelt een beetje als erkenning van mijn tijdelijk afzien tijdens onze jarenlange sjuumtochten. 

*Sjumen is Limburgs dialect voor: genieterig op je gemak rondneuzen. Ik kan er zo gauw geen treffender en mooier Nederlands woord voor bedenken.

Snow trail: glibberen en glijen.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
mydogskipdoesthetrick.blogspot.com- playful dog entertrainment