zaterdag 28 september 2013

DWDD


Een heldere nacht. De kou maakt me wakker. Zelfs de hond ligt zo dicht mogelijk tegen zichzelf aan. Mijn zomerdekbed verruil ik morgen meteen voor het dikkere herfstdons. Verkleumd loop ik blootsvoets op de ‘ai’ koude vloer en sluit het slaapkamerraam. Dat scheelt. Aan het paarsachtige uitspansel twinkelen de Poolster, Sirius Grote Hond, Grote Beer het steelpannetje en flonkerende collega sterrenbeelden en hemellichamen broederlijk naast elkaar. Onder het dubbelgeslagen dekbed blijf ik in foetushouding kijken en probeer me te herinneren hoe ze allemaal heten - toch vaker kijken naar het wetenschappelijke ‘De Wereld Leert Door’. Ergens in de ladekast moet een recent uitgescheurd blaadje liggen, waar ze allemaal op staan getekend. Ik wil niet opstaan. Mijn hoofd tolt en na een uur ben ik nog klaarwakker. Ik ga zoeken en vindt het niet. Terug in bed vraag ik de hond mijn ijskoude voeten te verwarmen. Ondanks dat ik het poeslief vraag, is hij daartoe niet bereid. Ik kijk weer naar buiten. Er valt me iets op wat ik wel wist maar nog nooit zo is opgevallen. De sterren schuiven langzaam op naar rechts. Nee, het is de aardbol waarop ik mij bevind die linksom draait.  De rustende hond die ongedurig wordt van het gestommel, heft zijn kop verstoord omhoog: de wereld draait door? Nee, jij. Ga slapen.

 www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak