donderdag 10 januari 2013

TROOSTHOND



Skip noemde ik mijn troosthond. We adopteerden hem drie dagen nadat we onze lieveling moesten laten inslapen. Hij las meteen de droefenis in mijn vochtige ogen en bood me dierbare knuffels aan. Samen hebben we de eerste maanden uren per dag joggend onze bovenkamertjes opgeruimd: ook hij had het een en ander te verwerken. Samen sleepten we ons  door de depressie heen. Dat is deze maand zeven jaren geleden. Mijn snoeffie en allessie en ik fladderen allang soepeltjes door het leven. Tegenwoordig bestaan er professionele troosthonden die personen met psychische trubbels steunen en opmonteren. Ze worden aangeduid als comfort dogs of therapiehonden. De speciaal geselecteerde honden voelen menselijke emoties goed aan en bezitten een natuurlijke neiging tot troosten. Ze worden ingezet bij doorgedraaide jongeren, getraumatiseerde militairen, gevangenen en eenzame of demente bejaarden. Een troostrijke gedachte, al is het lichtelijk bevreemdend om ouderen in datzelfde rijtje te plaatsen.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak