zaterdag 11 mei 2013

JONG GRUT


jonge meeuw klaar voor vliegles

Skip rent rond in het dal beneden. Ik houd vanuit mijn hoger gelegen uitkijkpost een oogje op ‘m.  Intussen mag ik graag wat rondkijken. Als ik ze zie vliegen, realiseer ik het me pas: nooit eerder had ik een meeuwenjong gezien. Voor me boven de waterlijn leert een ouder drie aspirant-piloten navigeren, snelheid maken, duikelen, en zweven op de thermiek. Ze hebben er onbetwistbaar lol in.
Achter het riet verscholen cirkelen aan mijn rechterhand in een ondiepe plas een beschermende woerd plus wederhelft om hun enig kind: een priegelig donkergetekend donskuikentje. Het blijft een aandoenlijk gezicht om te zien hoe zulke kleintjes in de overdrive moeten peddelen om de ouders bij te houden. Een gelukkig gezinnetje.
Als ik mijn rug omkeer, staan binnen de gekadreerde mobiele afrastering onverstoorbare ooien, een hecht clubje oudere lammetjes, een ram completeert het echtelijke plaatje. Hij is een bonk wild vlees vol begeerte die zijn achtergebleven zaad wil storten. De moeders zijn zonder uitzondering niet van zijn opdringerig gedrag gediend. Toch krijgen passanten een gratis demonstratie gedwongen productielijn opstarten voor Lammy coats, schapenvachtjes voor IKEA, bbq vlees en dekbedden.
Behalve de geile bok die zijn zin doordrijft, is het machtig mooi om te zien hoe dieren in het voorjaar druk zijn. Na elke oersaaie winter, zo beeld ik me, moet het voor dieren heerlijk zijn om zich te vermaken met jong grut.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak