zondag 12 mei 2013

SNOEPREISJE



Een fotogenieke lucht. Omineuze wolken vormen geschulpte baldakijnen boven onze hoofden. W. heeft ons dik 10 km van huis afgezet en is zelf doorgereden. Onze terugweg bedraagt als alles meezit een kleine 2 uurtjes. Voorlopig is het droog.
Met de voorspelde 14 graden stoomt de aangelijnde Noorse Buhund Skip ls vanouds vooruit als een dampende locomotief. Wat zou hij graag langs de groene boord achter de konijnen aanrennen. Het is sneu, maar drommen fietsende pendelaars nopen mij op de dijk maatregelen te treffen; een onverhoedse inhaalmanoeuvre kan rampzalig uitpakken. Skip besluit om er dan maar een snoepreisje van te maken. Ladingen konijnenkeutels worden verdonkeremaand. Ik doe alsof ik het niet zie.
Bij de beek mag hij eventjes los. Al dat gesnoep heeft hem dorstig gemaakt. Ik warrel met een hand het met stuifmeel bedekte water uiteen, zodat hij geen overdosis pollen binnen krijgt. Skip likt een keer, maar vindt er een vreemd smaakje aanzitten. Voordat hij zelfstandig de nabije rivier kan opzoeken, gesp ik ‘m weer vast. Los-vast gaat het om de haverklap. Totdat  we binnen de gestelde limiet thuis zijn. De weergoden waren ons gunstig gezind. We zijn net voor de bui binnen.


www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak