vrijdag 19 juli 2013

HONDENHUMOR


Er heerst bijna een serene stilte, totdat burlende herten als achtergrondkoor optreden. Het klinkt oer en stoer. Dat ze er zin in hebben met zo’n hitte. In totaal een liter water verdeeld over twee flessen, tors ik in een linnen tas op mijn rug voor onze hot dog mee. Bij een zomerse zon is water een doorslaggevend argument om terug te komen. Het bakje heb ik deze keer verzuimd in te pakken. Geen nood, van twee handen maak je een prima holte. Een halve kilometer voor de parking zet ik de tas op het van kleur verschoten gras. Ranke valse witjes (een dagactief nachtvlindertje) balletten vlak boven de grond. Het overgebleven bodempje water in de fles giet ik in Wims gekomde handen. Een onderhand hongerige Skip blieft liever iets te eten. ‘Drink op’, maan ik, ‘we moeten nog een end.’ Nee, dank u. Hun duwt zijn snuit reikhalzend in de tas. Ik lees van zijn ogen af dat hij niet betutteld wil worden. ‘Vooruit, drink op’, dram ik, ‘daarna mag je een beefje.’ Skip spitst zijn oren en hoort alleen: beefje. Dat is meer van zijn gading. Voor de show likt hij met twee vluchtige nonchalante tonghalen, als aanstellerige luchtkusjes, over de muis van Wims linkerhand. Mijn eigen ‘vals witje’ verklapt met een grijns van oor tot oor dat hij me opzettelijk voor het lapje houdt. We liggen in een deuk. Die hondenhumor.

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak