dinsdag 28 oktober 2014

WATERDICHTE SCHOENEN

Natte voeten

Vroeger was alles beter. Een veel gehoorde uitspraak waar ik het niet mee eens ben. Tegenwoordig zijn veel dingen van een hoger niveau. De techniek staat voor niets. Er is alleen een overaanbod.

Dat geldt niet voor de keuze in lichtgewicht waterdichte damesschoenen/laarzen. Wil je een waterproof dameswandelschoen, dan ben je vaak een fortuin kwijt. Als je mazzel hebt, zijn ze pas na het natte seizoen zo lek als een mandje. In de guldentijd was mijn favoriete merk Rockport met Gore-Tex. Ik kan me herinneren dat het laatste paar fl. 450 kostte, maar je liep jarenlang met droge voeten en supercomfortabel. Daarbij waren het elegante modellen. Rockport voor dames is niet meer verkrijgbaar in Nederland, dus week ik uit naar andere merken voorzien van een waterdicht membraam.

Ik kan zo een rijtje opsommen van merken die pretenderen waterdicht te zijn, maar het niet waarmaken. Amper een jaar geleden kocht ik Ecco booties met Gore-Tex. Eerdere aankopen van dat merk hielden het twee winters vol. Na één keer door het weiland, gingen deze retour winkel. Na veel vijven en zessen kreeg ik een vervangend paar dat tot hedenochtend waterdicht was, terwijl ik ze alleen tijdens het hondwandelen draag. Ook Ecco is niet meer wat het geweest is. De techniek staat voor niks. Precies.

Heb jij goede ervaringen met een bepaald merk/type waterdichte damesschoen/laars voor de smalle leest, stuur dan een berichtje naar drogevoeten@kluifje.com

Uitkomst: merken beloven veel, maar in de praktijk blijkt dat leren waterdichte schoenen met een membraan het slechts een seizoen volhouden. Ook de dure! De beste manier om droge voeten te houden is de ouderwetse rubberen laars (al dan niet in een modern jasje met comfortabele inlegzool) met voor de koude dagen een warme voering.

Mijn nieuwe kangaroos moeten nog getest worden. NB So far so good.