maandag 9 februari 2015

STADSE FRATSEN X

Foto: Isabella Rozendaal

Verzamelde stukjes tekst en plaatjes om te laten zien dat honden er in onze samenleving onvoorwaardelijk bij horen.

Henk lift mee met hondenhater Midas Dekkers VM 15-11-2014
… ‘Het gevoel wanneer je een dier of mens verliest, is hetzelfde’, zegt hij. ‘Je hebt geen aparte genen voor mensenverdriet of dierenverdriet. Ik denk aan mijn hond en aan mijn zoons. Midas en ik zullen het hierover niet snel eens worden.
… Het heeft iets aandoenlijks, dat vermoeide gezicht met dat licht-cynische plezier in zijn ogen, die snor en borstelige wenkbrauwen. Alsof hij je aankijkt vanaf een mat. Alsof je tegen hem kunt zeggen; ‘ Kom, we gaan wandelen, en dat hij dan achter je aansjokt.

Eindelijk weekend VM tekst: Carolien Spaans
Actrice Susan Visser (49) rent op zaterdag met Katie (9 of 10) een rondje bos. Nou ja, rennen. … met hangende poten melden we ons in het Amsterdamse Bos, waar Susan op zaterdag hardloopt. … ‘Dat hele joggen van mij stelt niks voor. Ik ren wat ik wandel wat en soms wil ik ook nog wel een stuk huppelen. Word ik vrolijk van.’ … Trainingsmaat Katie, een Parson Russell Terrier die wel fanatiek is (‘Zij legt mijn afstand twee keer af’) is ondertussen ook al zo vrolijk. Misschien toch eens die gympen afstoffen.

Eindelijk weekend VM Wat ligt het tempo hoog! Tekst: Eva Hoeke
Kent U dat, dat lamlendige gevoel op de zondagmiddag? Die inertie waardoor alles even suf en saai lijkt, een bewegingloosheid waar je bijna niet meer uitkomt? Ja, hè? De remedie is simpel: ga naar buiten. Weer of wind, maakt niet uit, jas aan en lopen maar, de hoek om, de straat uit, rechtdoor en nog veel verder, net zolang tot het getob is verstomd, je perspectief gekanteld en de zin is weergekeerd. Werkt altijd, in ieder geval voor Tessa de Loo (schrijfster en hondenbazin), die lopen noodzaakt noemt. ‘Hoe afschrikwekkend het ook lijkt, ik spreek mezelf ernstig toe en ga. Want ik weet: binnen tien minuten gebeuren er wonderen in je lichaam.