woensdag 24 juni 2015

ZONNEWIEKEN

De hemelpoort geopend.

Skip muist in een stoppelig veld. Zo’n spijkerbed voelt allesbehalve prettig onder de voetzolen. We verkassen naar het eerder geschoren campingveld met door regendruppels bedekte spiertjes gras. Ik gooi kluitjes. Skip rent opgetogen in kringetjes. In de rivier spoel ik de klei van mijn handen. Het hoge water voelt warm. Skip zwemt rond het keienpiertje voor kano’s dat net onder water staat. Ik moedig hem aan vanaf de punt. Skip kijkt raar op: Jezus, kan mijn vrouwtje over water lopen?

De zon maakt contact met de aarde. Meneer pastoor maakte ons in onze kindertijd wijs dat die zonnestralen een teleportatiesluis waren voor mensen die God tot zich riep. Een stairway to heaven als het ware. Ik bleef die twee altijd met elkaar verenigen en lette goed op dat ik me niet in het gevaarlijke licht bevond. Het geloof heb ik gaandeweg verlaten en de naargeestige gedachte erbij nu ook. Een dichter van wie mij de naam  even is ontschoten, omschreef het als zonnewieken. Daar houd ik het voortaan op: neutraal, nuchter en oer-Hollands.
Gauw uit het licht, Skip!