donderdag 12 maart 2015

VEELVRIENDERIJ


Skip en Cruzer

Ik las in een column over veelvrienderij. Ik meen me te herinneren dat de context Facebook was waar je veel virtuele vrienden hebt. In het echte leven volstaan enkele goede vrienden. Ik trek de parallel even door naar honden, want dat is het centrale thema in mijn stukjes. Jonge honden doen ook aan veelvrienderij. Als pup en puber sta je open voor nieuwe indrukken en ervaringen. Je barst van de energie en die moet je kwijt. Wat is er leuker dan dat met vrienden te delen. Als je met iedereen kunt opschieten vergroot dat het plezier en je mate van vrijheid.

Skip en Byker

Op een leeftijd van tussen de 3 en 5 jaar verliezen honden langzaam hun jeugdige onbezonnenheid. Door ondervindingen (wijs geworden) worden ze selectiever en schonen ze hun vriendenbestand op. Skip begon pas op latere leeftijd met schiften. De detox ging wel rigoureus en in een rap tempo. Er bleven hartsvriendinnen en boezemvrienden over die elkaar door en door begrijpen en dezelfde interesses delen. Hondenvrienden devalueerden tot kennissen met wie je geen amicale band meer hoeft te onderhouden. Hoogstens hun baasjes die nog altijd in trek zijn voor een koekje. Als Skip weer eens oude vrinden of aardige nieuwkomers finaal negeert, voel ik me weleens verplicht om aan de enthousiaste beteuterde hond uit te leggen dat Skip het niet zo bot bedoeld. Hij heeft simpelweg twee BFF’s (best furry friends) gevonden waar niemand aan kan tippen.

Byker, Cruzer, Skip.