vrijdag 28 november 2014

OPSCHEPPERIJ


Skips kop zit ondergedoken in een molshoop. Twee wildvreemde Limburgers wiens embonpoint bourgondische trekjes begint te vertonen, vragen of de hond konijnen ruikt. ‘Op dit moment is hij op zoek naar de mol’, licht ik toe. Cruzer en Byker komen zich aan de seigneurs voorstellen. ‘En jullie dan. Zijn jullie ook op wild?’ vragen ze voorovergebogen. ‘Nou en of’, schept M. op. ‘Is er zoiets als een bestellijst’, willen ze weten, ‘dan doe maar een konijn.’ ‘Konijnen kunnen we niet garanderen. Het is mollen- en muizenmaand’, leg ik uit. ‘Als die nou in de aanbieding zijn, dan nemen we twee mollen of vier muizen’, klinkt het lollig. De mannen handenwrijvend: ‘Dat hebben we goed geregeld, hoeven we voor de feestdagen niet in de rij te staan bij de poelier. ‘Kunnen we ze straks meenemen, bezorgen jullie of moeten we ze afhalen?’ De heerschappen kijken verlekkerd bij het vooruitzicht op moes of mol in het zoor.’ Drie tamme honden verdommen het om verse voorraad te gaan halen. ‘Ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen’, zeg ik.