maandag 1 februari 2021

BO

 

Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar als verantwoordelijk eigenaar ben ik me er terdege van bewust dat een ander geen last hoeft te ondervinden van mijn huisdier. Daarom heb ik mijn hond netjes opgevoed en houd ik me zoveel mogelijk aan de voorgeschreven regeltjes. Buiten loopt mijn vrouwtjeshond altijd aangelijnd. Behalve op de weinige plekken waar loslopende honden zijn toegestaan, zoals op het strand waar we elk weekend uitwaaien. Ze jaagt niet op wild, vee of broedvogels. Ze springt niet tegen mensen op. Speelplaatsen zijn voor haar taboe, hoe aanlokkelijk sommige toestellen ook zijn. Ze is vriendelijk en sociaal ten opzichte van haar soortgenoten en mag graag met hen spelen. Ze blaft zelden, zelfs niet als ze ’s ochtends terwijl ik werk in haar eentje op het huis past. Hoogstens slaat ze kort aan als er iemand aanbelt of voor onze deur halt houdt. Dat mag, vind ik. Haar borstelen doe ik weliswaar buiten, maar de uitgekamde haren gaan netjes in een zakje in de prullenbak of mee naar huis. 

Mijn hond maakt gebruik van het daarvoor bestemde hondenpad om haar behoefte te doen. Voor noodgevallen draag ik altijd enkele poepzakjes bij me. Niet als een strikje zichtbaar aan de riem vastgebonden – dat gaat me echt te ver – maar gewoon in mijn heuptasje. Mijn teefje doet een of twee plasjes aan het begin van de wandeling. Liefst onder een hoge struik en dat is het dan. Je kunt overal met haar voor de dag komen. In een restaurant merkt niemand dat zij onder de tafel ligt, zo rustig gedraagt ze zich. 

Tijdens onze reisjes met het openbaar vervoer zijn medepassagiers heel begripvol als Bo aarzelt voordat ze vanaf het perron op de hoge treeplank stapt. Doordeweeks bezoek ik namelijk een aardige oudtante die in een bejaardencentrum buiten de stad verblijft. Eigenlijk is het er voor huisdieren verboden terrein, maar voor Bo knijpen ze graag een oogje dicht. De medebewoners zijn namelijk net zo dol op haar als mijn oudtante. Ze zien haar graag komen, want voor hen betekent het een welkom verzetje in hun toch ietwat grijze bestaan. Daarom drinken we meestal thee in de gezamenlijke wintertuin, zodat alle oudjes die dat willen Bo kunnen aaien. Zij, op haar beurt, geniet van alle aandacht. Koekjes mogen pas gegeven worden bij ons vertrek. Dit afscheidsceremonieel hebben we in moeten lassen vanwege een vergeetachtige dame die Bo gedurende de hele visite in het geniep overlaadde met kluifjes. Doordat vervolgens alle senioren met wat lekkers aan kwamen zetten, ontstond er een chaotisch lopend buffet. Door de getroffen maatregel heerst er duidelijkheid en is iedereen happy, Bo inbegrepen.