donderdag 17 december 2020

OPLETTEN

Waren gezelschapshonden vroeger anders? Tegenwoordig zou je het niet in je hoofd halen een kind maar één tel alleen te laten met een hond. Uit het oogpunt van kind én hond. Het is onverstandig om erop te vertrouwen dat je hond zich niet met het kind bemoeit. Net zoals je onwetend van het feit bent of je eigen vlees en bloed rare dingen uithaalt met de hond. Een hond hoeft niet oneindig alles toe te laten; iedereen heeft zijn grens. Ik kan me nog goed een krantenbericht voor de geest halen van knutselende kinderen die de flaporen van hun hond aan elkaar hadden geniet.

Manlief en ik hebben huisje-boompje-baby-beestje voor ogen. We zijn van mening dat dieren je leven aanvullen en dat kinderen er empathischer door worden. We willen dolgraag een hond, maar wachten liever tot de kinderen wat ouder zijn. Voorlopig doen we het met de bejaarde Sjaak Russell van opa die meekomt als mijn ouders bij ons thuis oppassen als wij beiden buiten de deur werken.

Het gebeurde in een onbewaakt ogenblik. Oma was met ons zoontje die vanwege de mazelen niet naar de crèche mocht, op het toilet. Mijn vader nam de rinkelende telefoon die in de keuken lag, op. Onze jongste spruit lag in de woonkamer op een speelkleed op de grond. De oude Sjaak lag zoals gewoonlijk diep in slaap op het wollen tapijt tegen de bank aangeschurkt. Mijn vader liet onmiddellijk de telefoon uit zijn hand vallen toen hij schaterend geluid hoorde. Het bleek dat onze baby van acht maanden besloten had om die dag te gaan tijgeren. En wel richting Sjaak. Wie nou wie getackeld had, zal nooit worden opgehelderd. Feit was dat de oude terriër, plots frisky, en een van plezier kraaiende baby in een innige omhelzing verstrengeld over elkaar heen gebuiteld op de parketvloer lagen.