vrijdag 8 januari 2021

WEGLOPER



Op het moment dat ik de wolfsgrauwe schipperskees ontdekte, snuffelde hij druk heen en weer. De trillende poten en het onderlijf zaten flink onder de aangekoekte modder en in zijn vacht staken tientallen distelbollen. Deze Keeshond die al zo vroeg in het voorjaar op vrijersvoeten was, was niet alleen de kluts, maar ook de weg kwijt. In geen velden of wegen was een eigenaar te bekennen. Een halsband droeg hij niet. Ik had hem in deze omgeving nog nooit gezien en besloot hem mee naar huis te nemen, dan was hij in ieder geval veilig. Ik noemde hem heel origineel: Kees. Onderweg kreeg ik de kans om de verdwaalde hond goed te observeren. Los van al het vuil zag hij er, inclusief parelwitte tanden, prachtig verzorgd uit. Deze hond moest een liefhebbende eigenaar hebben, dat kon niet anders.

Eenmaal binnen raakte de hond volledig in paniek. Hij droeg een extreem dikke bontjas dus waarschijnlijk was de hond aan buiten zijn gewend. In de tuin vlijde hij zich meteen op de tegels neer en was hij in een mum van tijd vertrokken.

De politie, dierenambulance en het asiel werden gebeld. Geen van deze instanties had een melding van een weggelopen hond ontvangen. De dierenambulance kwam controleren of de hond gechipt was. Dit bleek niet het geval. Ik kon de Keeshond meegeven. Omdat hij rustig lag te slapen, besloot ik de hond zolang te houden. Mijn eerste hond was een Keeshond en stiekem overwoog ik al dat wanneer niemand hem opeiste, ik hem zou houden.

Tegen de avond kwam pas het verlossende telefoontje van de ongeruste eigenaar die tevens beheerder van de begraafplaats uit het naburige dorp bleek te zijn. Volgens de man struinde de hond weleens de omgeving af, maar gewoonlijk bleef de erfbewaker dichtbij. De man had verwacht dat de wegloper uit eigen beweging terug zou komen en had daarom pas zo laat alarm geslagen. Hij schrok er van dat de hond zo ver van huis was gevonden en daarbij enkele gevaarlijke hoofdwegen had overgestoken. Hij bedankte ons opgelucht en reed met een uitgeruste hond vol avontuurlijke dromen huiswaarts.